MENUJU REDHA MU

Ya Allah, Kuatkanlah Diri Ini Dalam Menuju RedhaMU..

Suasana Iftor Di Seluruh Dunia..

Assalamualaikum..

Macam seronok je iftor gambar kat bawah ni..Kat malaysia ade jgk..tp tak seronok..apepun kita layan dulu..



Ni kat Iran..Luasnye..



Muslimat pun ade bertugas




Persiapan sblm iftor



Menjelang Berbuka..Tak org lagi..




nah..ramainye..dah berbuka puasa..



Subhanallah...Ramainya..Bestnye nampak..



Ni pulak kat Medan , Indonesia..


Ni pulak kat saudi..Nak makan berapa org tu.?

Ni kat Turki..Subhanallah..


Kat karachi..nampak buah..

Sebelum Sahur..

Assalamualaikum..

Salam untuk semua..Mata masih belum untuk terlelap..Badan masih segar untuk terus berada didepan PC ni..Otak pula terus menganalisa..Tangan pantas bergerak..Alhamdulillah...Syukur nikmat Alllah..terlalu banyak nikmat Allah sebenarnya..tak terkira & terhitung..Alhamdulillah..Ya Allah aku bersyukur dengan ape yg telah Engkau kurniakan kepadaku..Moga2 ianya mendapat keredhaanMU...apa yg pasti kurniakanku nilai TAQWA itu....insyaallah..

Bosan Menanti...Jom Baca Al-Quran..!

Assalamualaikum..

Berada di Kuala Lumpur..Sejak dari pagi td lagi..sekarang dah sampai di lapangan terbang..Bosan menanti flight yg delay...jadual asal pukul 4..delay ke pukul 6..nampak gaya mcm berbuka dalam flight je..Bos pulak dah naik fedup..terus dia balik esok..terpaksa sorang-sorang balik..tak pe lah..namun begitu seronok boleh pusing2..tgk kapal terbang..tgk gelagat manusia..apepun kita isi dengan baca Al-Quran dalam memburu misi TAQWA...

Buat my lover...moga tabah & kuat semangat..doa byk2..insyaallah Allah permudahkan urusan kita..Insyaallah..I Love U So Much..Apepun kita tgk gmbr kapal terbang....














Rasa TENANG or KENYANG..?

Assalamualaikum..

Dah 16 Ramadhan..dah 16 mlm kita berterawikh..dah 15 hari kita berpuasa..dah 15 kali kita bersahur..Ya Allah..sungguh cepat masa berlalu..Ramadhan semakin meninggalkan kita..Entah bertemu atau tidak tahun depan..Ia beerti kita sedang menuju tahap klimaks yg paling kritikal dalam bulan Ramadhan ini....Kayu ukur yg kita tetapkan kita nak dapat nilai TAQWA tu..dapatkah kita..??..capaikah kita nilai TAQWA itu..?..tentunya dalam fasa yang kedua ini kita semakin bersungguh utk mendapat pangkat TAQWA itu..tetapi meh kita muhasabah adakah kita layak dapat pangkat TAQWA....

Berapa kali dah kita khatam Al-Quran..?

Berapa kali kita bangun solat tahajud..?

Berapa banyak kita berzikir mengingati & menginsafi kekuasaan Allah.?

Berapa banyak kita berselawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW..?

Berapa banyak dah kita sedekah harta kita di bulan Ramadhan ini..?

Berapa banyak masa kita luangkan untuk manfaatkan sepenuhnya bulan Ramadhan.?

Penuhkah kita solat jamaah & terawikh di masjid..?

Mana lebih banyak masa kita di masjid or di bazar..?

Mana kita nak...Iktikaf lama di masjid or pusing2 bazar..?


So.....dah 16 Ramadhan...org semakin kurang dimasjid..sepatutnya semakin Ramadhan nak meninggalkan kita semakin la kita nak buat ibadat..jika dibandingkan mana byk masa di bazar or masjid sy rasa mesti byk di bazar...Ya Allah..dunia ini sudah terbalik...bahkan manusia ni lebih ramai di bazar..sampai jem..bertindan2..berselisih lelaki perempuan..tgk makanan semua nak beli..tapi bila mengadap Allah sekejap pulak..blh pula berkira2 nak buat terawikh 4 @ 8 @ 12 @ 20..ikut sedap je..blh pulak tawar menawar...Ya Allah selamatkan dunia ini...

So...ape rasa kita sekarang..?...Rasa TENANG or KENYANG..??









Mana satu kita mahu...???..

Selamatkan Palestin..!!..

Assalamualaikum..


Inilah Masjid Al-Aqsa...yang semakin hari entah mcm mana Yahudi Laknaktullah merosakkan masjid itu..Jom sama2 tingkatkan doa kita moga umat Islam bersatu & berdoa agar umat Islam dapat menyelamatkan masjid Al-Aqsa dari musnah...Agenda Yahudi Laknatullah mesti kita tentang sehabisnya...



Moh kita doakan moga kita Umat ISLAM yg terhebat ini dapat sujud di masjid Al-Aqsa...Alllahuakbar...Allahuakbar...

Jom kita layari keadaan dalam Masjid Al-Aqsa..

Inikah COLEK..?..Its SO MUCH..!!.

Assalamualaikum..

Inikah COLEK..??..Its SO MUCH..!!..memang melampau..tak tahu nak kata apa..tapi yg pasti perkara ini kena dibetulkan semula...Memang tak patut...!!!..


Inilah COLEK untuk dua org makan...Tahu harganya berapa dalam bulan Ramadhan ni...?...



RM60 utk semuanya...Patutkah..?..tak nak kata ape..mujur bukanku yg bayar..dunia ini semakin mahal...tak patut..

HEBATNYA MALAYSIA...WELL DONE.!!



Congratulations TLDM aka Malaysian Navy for the arrival of our nation's very 1st submarine.

The submarine is a Scorpene class submarine, operated by 32 crew members with ability to dive up to 350m (ok la, since Malaysian waters are not very deep).

It is equipped with six torpedo tubes which can fire simultaneously; anti-ship surface missiles and anti-submarine torpedoes.

Behold!


Here comes KD Tunku Abdul Rahman (KD TAR), at 67.5m length...

It long, hard & full with seamen!


Murtabak Mamee

Assalamualaikum..

Bersahur dengan murtabak mamee..Teringat my lover buat..sedap pulak..tu try buat pg ni..buat bersahur..sedap la jgk..hehe..ni la rupa murtabak tu...


Jom makan.....Teringat kat anakanda ...dia suka makan murtabak mamee ni..lbh2 lagi gelagat dia makan..semangatnye..yg kelakar time murtabak tu panas sikit je...terkial2 dia nak keluarkan murtabak tu dalam mulut dia..hehe..kesian dia..apepun abi rindu suasana tu..wassalam..azan subuh berkumandang....Allahuakbar...

Hidup Ini Penuh Dugaan....2

Assalamualaikum..

Salam pagi buat semua..baru sampai kat umah..melencong ke masjid..BERIKTIKAF..segala kekusutan masalah dunia hilang bila berada di masjid..itulah barakah Rumah Allah..Lebih-lebih lagi time mcm ni..Dengan serabutnya kepeningan kepala ini Alhamdulillah hilang segala perkara yg melanda minda ini..

Tinggal 24 hari lagi...Masa yg cukup sekejap rasanya...masa semakin suntuk..benarlah firman Allah dalam surah Al-Asr..Masa amat penting..Masalah yg mengajar kehidupan sbnrnya..sentiasa berada disamping kehidupan...tak kira kehidupan diuji ataupun tidak..tidak dapat tidak masa sentiasa bergerak...lagi 24 hari...ape yg ku perlu buat..segala ikhtiar dah ku buat..cuma tak hbs usaha lagi..Ya Allah bantulah hambaMu ini...

Jika boleh ku nak pergi je ke Masjid Mekah Al-Mukarramah...nak mohon supaya dipermudahkan urusan...Hidupku sejak dari dulu sentiasa diuji..terlalu byk yg nak diceritakan..yg pasti hati ini nak sujud di depanMU Ya Allah di Mekah...Rindunya pada satu ketika dulu...


Masih teringat dengan mimpi 10 thn yg lepas..ketika berusia 16thn...ku yakin mimpi itu benar..Solat & Tawaf di Mekah..ia juga berlaku dalam bulan Ramadhan..Bulan yg penuh keberkatan..Sempat solat 2 rakaat..Pastu tawaf di Kaabah..benda itu memang realiti wlpn cerita kat org lain org tak percaya..Masih rasa lagi ku bertawaf sehingga hari ni..rasa sungguh syahdu ketika sujud di sana..wlpn ianya hanya mimpi..tp ku yakin itu adalah benar..rindunya suasana ketika itu..Rindu..Ya Allah permudahkanlah urusan hambaMU ini...

RM300K.....Insyaallah...akan ku usahakan moga ianya dapat dicapai...Wassalam..

University of Birmingham....Dalam Realiti..??

Assalamualaikum..

Baru habis solat kat surau berdekatan rumah..masuk rumah..rasa sunyi sgt..selalu ada anakanda yg menyambut...pasti dia minta nak didukung...rindunya saat itu..jika nak keluar rumah pun pasti dia nak mengikut..merengek2 kat ummi nak ikut jgk..apepun sabar je la...Insyaallah Allah bersama dengan org yg SABAR..

University of Birmingham....realitikah.?..dengan keadaaan segala permasalahan yg berlaku & kekangan kewangan yang terhad mungkinkah ku ke sana dgn hati yg tenang..tiap-tiap malam ku berdoa moga dipermudahkan urusan...Allahumma yasiir wa la tua'asir....apepun kita tgk dulu map birmingham...








Di Keheningan Dinihari.....

Assalamualaikum..

Salam untuk semua..Syukur Alhamdulillah dapat qiam dgn sempurna..Bersahur..terus meneruskan perjuangan dalam fasa yg kedua Ramadhan..Menuju fasa yg terakhir yg disana akan mejanjikan suatu ketenangan & yg pasti Insyaallah kita semua akan beroleh pangkat TAQWA itu..Insyaallah...Jika mendapat anugerah Khas lagi baik...LAILATUL QADAR..sama-sama kita doakan malam itu kita dapat bertemu dengannya..


Bersahur keseorangan..dah dua malam..Isteri bersama anak di kg..Sayunya hati..tiada teman berduka & suka...tiada teman yg blh berebut makanan..tiada teman yg blh tolong-menolong..tiada penghibur hati ketika makan..Nikmatnya ada peneman itu...Buat my lover & anakanda semoga tenang berada disana..Insyaallah kehidupan kita akan lebih baik & stabil selepas ini...Terus menerus berdoa supaya baitul muslim dibina moga2 mendapat rahmat & keredhaan Allah..Insyaallah..


Tapi itulah realiti kehidupan..Kena hidup secara berjamaah..ataupun jangan berkesorangan..nanti kita terus alpa & lalai..pentingnya ada sahabat,peneman,keluarga...Semua itu adalah kurniaan Allah..Boleh pi solat terawikh sama-sama..Tadarus Quran sama-sama..Moga-moga kita menuju ke fastabiqul khairat...Insyaallah..

Hati ini menjadi lebih sayu bila terkenang gelagat anakanda makan sahur...semangat dia makan...emmm...Azan subuh berkumandang..wassalam..

AHLAN WA SAHLAN

BETTER THAN BEFORE

HAMBAMU YANG DHOIF

My photo
Hanya hamba ALLAH yang lemah dan masih mencari KEREDHAANNYA..Kusedar ilmu dan taqwa adalah jalan ke arah menuju syahid ilalALLAH..Ya ALLAH thabatkan hati ini di jalanMU Ya ALLAH..

MENJALIN UKHUWAH

BAITI JANNATI

  • UJIAN ADALAH DIDIKAN DAN TARBIYAH DARI ALLAH - Sememangnya kita tidak dapat lari daripada ujian kerana *ujian itu adalah sebahagian daripada kehidupan di dunia*. Dunia ini sendiripun tempat ujian sebelu...
    3 years ago
  • Kita Masih Seorang Hamba.. - Assalamualaikum w.b.t.. Menyusuri kehidupan...kita masih seorang hamba.. Susah, senangnya semua ditentukan Allah swt.. Justeru, usahlah kita alpa pada Yan...
    4 years ago
  • Kentang Putar Ummiey - Salam buat semua tetamu2 ummiey..syukran coz ziarah blog ummiey yang tak seberapa ni..udah lebih seminggu ummiey tak update blog..macam2 alasan lah akan...
    5 years ago
  • kematian adik saiful, apa ceritanya? - Kematian adik Saiful Syazani Saiful Sopfidee telah menggemparkan Negara. Pembawaan carita oleh media telah mengejutkan semua pihak termasuk saya yang menja...
    6 years ago
  • Exam Oh Exam..! - Assalamu'alaikum wbt.. Tertiarap sorang-sorang atas katil ditemani nota-nota dan buku-buku yang ber longgokan. Dendangan lagu daripada laptop memecah kesun...
    6 years ago
  • Tadabbur KalamuLlaah (1) - يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الاٌّرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَوةِ الدُّنْي...
    6 years ago