MENUJU REDHA MU

Ya Allah, Kuatkanlah Diri Ini Dalam Menuju RedhaMU..

Rasa TENANG or KENYANG..?

Assalamualaikum..

Dah 16 Ramadhan..dah 16 mlm kita berterawikh..dah 15 hari kita berpuasa..dah 15 kali kita bersahur..Ya Allah..sungguh cepat masa berlalu..Ramadhan semakin meninggalkan kita..Entah bertemu atau tidak tahun depan..Ia beerti kita sedang menuju tahap klimaks yg paling kritikal dalam bulan Ramadhan ini....Kayu ukur yg kita tetapkan kita nak dapat nilai TAQWA tu..dapatkah kita..??..capaikah kita nilai TAQWA itu..?..tentunya dalam fasa yang kedua ini kita semakin bersungguh utk mendapat pangkat TAQWA itu..tetapi meh kita muhasabah adakah kita layak dapat pangkat TAQWA....

Berapa kali dah kita khatam Al-Quran..?

Berapa kali kita bangun solat tahajud..?

Berapa banyak kita berzikir mengingati & menginsafi kekuasaan Allah.?

Berapa banyak kita berselawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW..?

Berapa banyak dah kita sedekah harta kita di bulan Ramadhan ini..?

Berapa banyak masa kita luangkan untuk manfaatkan sepenuhnya bulan Ramadhan.?

Penuhkah kita solat jamaah & terawikh di masjid..?

Mana lebih banyak masa kita di masjid or di bazar..?

Mana kita nak...Iktikaf lama di masjid or pusing2 bazar..?


So.....dah 16 Ramadhan...org semakin kurang dimasjid..sepatutnya semakin Ramadhan nak meninggalkan kita semakin la kita nak buat ibadat..jika dibandingkan mana byk masa di bazar or masjid sy rasa mesti byk di bazar...Ya Allah..dunia ini sudah terbalik...bahkan manusia ni lebih ramai di bazar..sampai jem..bertindan2..berselisih lelaki perempuan..tgk makanan semua nak beli..tapi bila mengadap Allah sekejap pulak..blh pula berkira2 nak buat terawikh 4 @ 8 @ 12 @ 20..ikut sedap je..blh pulak tawar menawar...Ya Allah selamatkan dunia ini...

So...ape rasa kita sekarang..?...Rasa TENANG or KENYANG..??









Mana satu kita mahu...???..

4 comments:

cahaya_solehah September 7, 2009 at 12:23 AM  

erm...ramadhan ni tak penah lagi g bazar..
teringin jugak nak g..

~MEMBURU CINTA HAQIQI~

Sabiqul Umair September 7, 2009 at 2:15 AM  

tak payah pi la..baik ngaji quran..lagi baik..huhu..tapi kakak suka benor gi bazar..

cahaya_solehah September 7, 2009 at 11:50 AM  

tapi tak salah pun kan, kalu kte nak g..
tak bermakna quran ditinggalkan...=)

~MEMBURU CINTA HAQIQI~

ummi syifa' September 8, 2009 at 1:53 AM  

alah..abang pun suka pi jugak..hehe..kita sama2 suka kan..boleh pi jalan2 ngan syifa'..hirup udara segar sebelum berbuka..rindunyer kat bubur..rasa nak balik kelantan je nak makan bubur..hehe..

Post a Comment

AHLAN WA SAHLAN

BETTER THAN BEFORE

HAMBAMU YANG DHOIF

My photo
Hanya hamba ALLAH yang lemah dan masih mencari KEREDHAANNYA..Kusedar ilmu dan taqwa adalah jalan ke arah menuju syahid ilalALLAH..Ya ALLAH thabatkan hati ini di jalanMU Ya ALLAH..

MENJALIN UKHUWAH

BAITI JANNATI

  • UJIAN ADALAH DIDIKAN DAN TARBIYAH DARI ALLAH - Sememangnya kita tidak dapat lari daripada ujian kerana *ujian itu adalah sebahagian daripada kehidupan di dunia*. Dunia ini sendiripun tempat ujian sebelu...
    6 years ago
  • Kita Masih Seorang Hamba.. - Assalamualaikum w.b.t.. Menyusuri kehidupan...kita masih seorang hamba.. Susah, senangnya semua ditentukan Allah swt.. Justeru, usahlah kita alpa pada Yan...
    7 years ago
  • Kentang Putar Ummiey - Salam buat semua tetamu2 ummiey..syukran coz ziarah blog ummiey yang tak seberapa ni..udah lebih seminggu ummiey tak update blog..macam2 alasan lah akan...
    7 years ago
  • kematian adik saiful, apa ceritanya? - Kematian adik Saiful Syazani Saiful Sopfidee telah menggemparkan Negara. Pembawaan carita oleh media telah mengejutkan semua pihak termasuk saya yang menja...
    8 years ago
  • Exam Oh Exam..! - Assalamu'alaikum wbt.. Tertiarap sorang-sorang atas katil ditemani nota-nota dan buku-buku yang ber longgokan. Dendangan lagu daripada laptop memecah kesun...
    8 years ago
  • Tadabbur KalamuLlaah (1) - يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الاٌّرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَوةِ الدُّنْي...
    8 years ago